Vernieuwde visuele identiteit voor Rijk Zwaan

Het familiebedrijf Rijk Zwaan is wereldwijd actief in de veredeling van groenten en fruit. Er werken ongeveer 4.000 mensen, waarvan 1.600 in Nederland en 2.400 bij dochterondernemingen op alle continenten. Hieronder vertelt Steven van Paassen (Rijk Zwaan) de achterliggende gedachte van de vernieuwde visuele identiteit.

De vorige identiteit van Rijk Zwaan focuste vooral op langdurige relaties met collega’s, klanten en leveranciers. Dit blijft belangrijk, maar we willen ook onze nadruk leggen op onderzoek, kennis, technologie en genetische innovaties. Jaarlijks investeren we een aanzienlijk deel van onze omzet in deze gebieden, wat leidt tot belangrijke successen.

Onze continuïteit is een ander belangrijk thema. Het is onze missie om nog vele decennia door te gaan met het leveren van de beste zaden en groenterassen, en zo bij te dragen aan de beschikbaarheid van gezonde groenten voor iedereen.

Deze nieuwe focus communiceren we met onze vernieuwde visuele identiteit. Deze is ontworpen met de digitale eisen van deze tijd in gedachten, maar ook print blijft een belangrijke rol spelen in onze marketing. Het logo is iets aangepast en er zijn nieuwe, eigentijdse kleuren en lettertype toegevoegd. Onze beeldtaal is vernieuwd met meer gedetailleerde illustraties, pakkende teksten en overzichtsbeelden.

We hebben ook gekozen voor een passend papiersoort: Lessebo. Dit helderwitte papier is ideaal voor de presentatie van onze groenterassen. Het papier wordt op een duurzame manier geproduceerd, wat goed past bij onze missie. Lessebo is bovendien internationaal verkrijgbaar, zodat we het wereldwijd kunnen gebruiken.

De nieuwe visuele identiteit is begin 2024 wereldwijd ingevoerd, gecoördineerd door Steven van Paassen. Dit proces vergde veel samenwerking met collega’s wereldwijd voor zowel de digitale als de printimplementatie. Ook werkten we samen met leveranciers zoals Van Deventer, die ons ondersteunden bij de papierkeuze en zorgden voor een perfecte afstemming van de persen om de nieuwe kleuren tot leven te brengen. Zoals altijd, bieden zij die extra service om deadlines te halen met een prachtig eindresultaat.

Wil je meer weten over het uitrollen van jouw (ver)nieuw(d)e visuele identiteit?
Brigitta of Peter beantwoorden al jouw vragen. Bel of mail ons.